söndag 30 augusti 2009

rainbow cake.

Gjorde något på internet som ledde fram till att jag hittade information om något kallat rainbow cake. Kände att detta var något som jag måste prova. Så här kommer det:

Regnbågskaka, take 1. Enjoy!


Lite förberedelser. Färgerna kan ses på rad där på träskärbrädan.


Smeten som jag delat upp och färgat lite olika.


Fin ogräddad kaka!


Kakan gräddad.


Med cream cheese-frosting och strössel.

Och så uppskuren. Happy cake!


Kakbit. Blev inte alls dum!

Det var ett roligt experiment, och inte alls svårt. Man kan ta vilket recept man vill. (Om man inte är korkad amerikan och köper en kakmix som man ändå måste vispa ganska länge, istället för att blanda torrvarorna själv, smälta lite smör och blanda med lite mjölk. Åh så jåbit!)
Jag valde att prova Leilas grundrecept på sockerkaka, det funkade fint.

Det finns också människor som gör en sådan här kaka genom att grädda varje färglager för sig, och då blir den vackert randig. Men det är omständligt skulle jag tro.

2 kommentarer:

Mango sa...

Jag blir nästan lite sugen på att prova det där omständiga. Men hur länge ska man då grädda varje lager? Dela total-tiden på antalet färger? Vissa sockerkakor är ju snabbgräddade, hur blir det då? Jag kanske ska skriva ett eget blogginlägg om det problemet ;) fast du lyckades ju få en fin och färgglad ändå, så jag kanske bara måste öva lite! :)

iso sa...

åh, vilken cool & söt my little pony-tårta <3