lördag 20 mars 2010

Nyttigare snickerskaka

Då ska vi se här. Vi bakade en ny snickerskaka häromdagen, den var helt sjukt god. Godare än första gången och godare än vanlig måste jag säga!

Ingredienser:

  • 3 dl krossade branflakes (detta tycker jag är oklart, ska de vara 3 dl när de krossas eller efter? Jag tog innan krossningen)
  • 1 dl kokosflingor
  • 2 dl grovhackade nötter av valfri sort (jag hade lite cashew, lite pecan och lite valnöt)
  • 1 dl solroskärnor
  • 1 dl russin
  • 11/2 dl osockrat jordnötssmör
  • 1 dl mörk sirap (boken tycker en halv deciliter till, men kakan blev för geggig då, kanske för det där med branflakesen!)
  • 100 g mörk choklad, 70% (eget tillägg, ej med i receptet till Jordnötsbarer i boken)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke:


Smält jordnötssmör och sirap i en kastrull under omrörning.


Häll i bunken och rör om. Lägg bakplåtspapper på en bricka eller något och häll på geggan. Forma till den med en slickepott. Ställ i frysen ett tag.

Smält sedan choklad i vattenbad och bred ut över den kalla kakan. Ställ kallt igen. Jag vet att det är jobbigt men härda ut ett tag till. När chokladen stelnat tager man en stor skärbräda och en bra kniv och skär kakan i mumsbitar.


Förvaras bäst i burk i kylskåp.

Nu ska jag se vad det blir från Hälsokokboken nästa gång, är sugen på muffins med äpple och kanel!

1 kommentar:

mvanvreten sa...

Var det den jag fick smaka förra lördagen?