lördag 13 mars 2010

Omega-3-bröd

Jag älskar Hälsokokboken just nu, den rosarutiga nyheten som en GI-människa har sammanställt. Bakade ett bröd därifrån igår:


Och så från en annan vinkel:


Det blev gott! Fullt med nyttigt grejs. Recept:

Omega-3-bröd, Helens version

4 dl grahamsmjöl
2 dl dinkelmjöl
En näve aprikoser
3/4 dl rågkross
3/4 dl hela linfrön
3/4 dl solrosfrön
3/4 dl pumpafrön
3/4 dl hackad mandel
3/4 dl hackade valnötter och cashewnötter
3 tsk bakpulver (hittade inget bikarbonat)
1 1/2 tsk salt
6 dl filmjölk
2 msk mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en brödform och bröda med lite grahamsmjöl. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Ha i fil och sirap och häll över i formen. Grädda i ungefär en timme.

Ät med Bregott och ost eller skinka och philadelphiaost. Mycket gott.

2 kommentarer:

mvanvreten sa...

låter som högbobrödet. väldigt likt. och det är ju också svingott!

Queen N sa...

Så fort jag får nya köket ska jag bli duktig på att laga mat och att baka..ska då pröva mig igenom alla dina recept...Så jag hoppas att det nya köket blir av snart, sedan ska allting som man ska ha i ett kök inhandlas, allt jag redan har kastas...- jag längtar :) Tack för inspirationen!