måndag 22 mars 2010

vandringsrecept

Husmorsorna, Emma Hamberg och hennes granne, har en mysig matblogg. Lite väl käck och tjoig ibland, men trevlig ändå.


Ett slags kokbok har de författat också, som jag äger. Har dock inte lagat så mycket ur den, den är lite opraktiskt upplagd. Som en gammaldags husmorskalender med recepten uppdelade lite mysko längst bak.

Nåväl, Emma la häromdagen ut ett recept på ananaspaj, den där med creme fraiche som är så god och populär, och jag kom att tänka på att det receptet verkligen är ett klassiskt vandringsrecept, som går från människa till människa, och till slut vet man inte var det kom ifrån från början.

Andra vandringsrecept:

*Morotskaka


*Fryst cheesecake (sådan som är gjorde på philadelphia och grädde och sedan toppad med krossad digestive. Mamma bjöd förresten min sambo på den första gången vi hälsade på där, han är jättemycket och blev godkänd. :))


Bild: recept.nu


*Dumlekakor


*Ananaspaj, finns också i persikoversion, som den här som jag bakat:



Vilka vandringsrecept känner ni till?

1 kommentar:

iso sa...

äggskalletårta!

eller marängtårta.
eller pinocchiotårta.
eller mandarintårta.

jag har alltid avskytt den,
pga frukten.

men på min brordotters kalas serverades den med blåbär/sylt,

så himla gott!