lördag 27 mars 2010

Påsktips

Jag sitter och gottar mig i lite påskplanering. Inför varje högtid som kommer drar jag fram mina kokböcker och surfar runt på receptsidor som en liten galning. Älskar´t.

Jag vill till exempel göra:

 Energibräck




Ingredienser
ca 40 bitar
1 dl Arla Ko® vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1/2 dl gojibär
1/2 dl russin
2 msk pinjenötter
3 msk pumpakärnor
2 msk solroskärnor
Gör så här

Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad vid kastrull. Koka utan lock tills smeten håller kulprovet eller tills temperaturen är 130°. Rör om då och då. Koktid 15-30 min. Tillsätt övriga ingredienser och häll genast ut smeten på ett smort bakplåtspapper. Låt stelna. Skär eller bryt i bitar.




Amerikansk risgodis
 





Ingredienser
ca 40 bitar 75 g smör
280 g marshmallows
3 1/2 dl kokosflingor
6 dl rice krispies eller puffat ris
1 1/2 dl salta cashew- eller jordnötter


Gör så här

Smält smöret i en rymlig, vid och tjockbottnad kastrull. Rör ner marshmallows och låt smälta på medelvärme under omrörning. Lyft kastrullen från värmen och rör ner övriga ingredienser. Täck en liten långpanna med bakplåtspapper och häll upp massan. Lägg ett bakplåtspapper över eller fukta händerna med lite vatten och tryck ut massan till en 2-3 cm tjock kaka. Låt kallna. Skär i rutor.


Vita och bruna tryffelägg




Ingredienser
ca 20 st av varje sort Vita:
1 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g vit choklad
1 msk rom
florsocker

Bruna:
1 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad
1 msk apelsinlikör
kakao
Gör så här Koka upp grädde och smör i en kastrull. Rör i den vita chokladen och låt den smälta. Smaksätt med rom. Gör på samma sätt med den bruna chokladen och smaksätt med likör. Låt halvstelna i kylskåpet i 1 1/2 - 2 tim. Forma tryffeln till ovala kulor och rulla de vita i florsocker och de bruna i kakao. Förvara dem i kylskåpet.

Bilder och recept från Arla

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Här sprack det totalt när jag tittade in.
Så mycket gott alltså....
Känner vikten stiger till himmels redan nu bara genom att läsa och se på bilderna.

Den där regnbågskakan alltså....
Den skulle man provbaka till grannens kille fyller fyra år.

Hittade hit genom Dubbelhakornas välmående.
Kommer lägga dig på länklistan om det är ok. Även som följare.

Önsker dig en helt fabelaktig God Påske.
Klem Synnöve.