måndag 5 april 2010

Mandelmassekakor

Pappa fyllde 54 i februari och jag tyckte det kändes trist att komma tomhänt till ett födelsedagskalas. Jag hade mycket mandelmassa hemma som jag kände för att använda, så det blev dessa små kakor från klassikern Sju sorters kakor. De kändes inte så söta vilket passar bra då min far är diabetiker typ 1 och är lite känslig för sött. Valnötterna gjorde också att kakorna kändes lite gubbiga, så det funkade bra.

Mandelkakor
ca 25 st

200 g mandelmassa
1 äggvita
valnötter till garnering

Riv mandelmassan. Tillsätt äggvitan lite i sänder och arbeta degen kraftigt.
Forma till bollar och lägg på bakplåtspapper. Tryck ner en valnötshalva i varje. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter i 200 grader. (Oj många "i" i den meningen!)

Om man vill göra det mer besvärligt för sig så kan man också göra mandelmassan från grunden genom att skålla och skala mandel och mala den två gånger i mandelkvarn, sista gången med florsocker. Sedan kan man också istället för att forma bollar hålla på med en sprits och göra små toppar, rosor eller kringlor. Onödigt va? :)

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Lät inte helt fel det där.
Har ju 7 sorters kakor både på norska och svenska så jag ska titta efter receptet.
Klems.

Linda sa...

seratt det var ett tag sen receptet lades upp, men chansar och frågar ändå... har du provat hur de funkar att frysa?

helen sa...

Linda: Nej det har jag inte, men det borde väl funka eller? Fast mandelmassa kanske kan bli lite knepig i fryst tillstånd. Hmm.