tisdag 6 april 2010

Mellocupcakes

De här cupcakesen tog jag med mig till en sammankomst där vi tittade på en av deltävlingarna i Melodifestivalen.



Först tänkte jag göra dem i färgerna i Mellons logga, men de var inte så snygga. Tog därför två fina färger istället och dekorerade med glitter, silver, stjärnor och annat melodifestivaligt.

Smeten till dem är efter Leilas recept.

Ingredienser
Grundrecept: 100 g smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 nypa salt

Gör så här



* Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.
* Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
* Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
* Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
* Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.


* Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti.


Frostingen var nog ungefär som Leilas cream cheese frosting:

ingredienser
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg


Gör så här

* Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
* Vispa i Philadelphiaosten.
* Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
* Bred den på cupcakesen och pynta hur du vill, om du vill.

Jag brukar smaka mig fram till hur mycket florsocker jag ska ha i, det är en väldigt sötsmakande gegga.

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Jag skulle just till att fråga, blir dem inte väldans söta med det där p?
Men goda ser de ut iallafall.

Hoppas du nu får en fin dag.
Kramen.